Elias

Elias
Elias har cancer, men cancern har inte honom

tisdag 11 januari 2011

Maginfluensa a la Calici

Ja, då har även vi hamnat i den hemska tillvaron med maginfluensa.
Allt började med att Beatrice var hemma hos en kompis. Hade inte varit där länge innan hennes mamma ringde och sa: Lillebror kräktes här nere på nedanvåningen... Jag sa bara; Ut med henne direkt så kommer jag och hämtar.
1,5 dag senare kom det! Och det med besked! Oj, vad hon kräktes! Fick kraftig huvudvärk - och gissa om jag blev livrädd!!! Ville ju inte hon skulle bli medvetslös igen precis, så hon fick en supp Citodon. Feber hade hon också. Suck och funderande på hur jag skulle klara det här. Diabetes och maginfluensa är nog det svåraste man kan ha med och göra. Jag ställde insulinpumpen på 50% och sen fick hon försöka dricka vanlig saft - och det gick! Blodsockret höll sig någorlunda ok! Visserligen var hon sjuk ganska länge, men det är kanske pga av hennes grundsjukdom.
Jag superstädade och höll resterande i karantän.
...men vad hjälpte det? Calici skojar man inte bort! Usch vad det är smittsamt! Både Elias och Louise fick det samtidigt. Kl.04.16 sprang de in på toa och kräktes! På vars ett våningsplan. Suck! Jag själv mådde "så där" och hade huvudvärk och tänkte att jaha - nu är det dax. Men - jag har klarat mig! Helt otroligt! Trots att både Bea och Elias ligger bredvid mig i sängen. Ingen är gladare än jag! Elias kommentar på det var: "Mamma, du är ju aldrig sjuk". Nej, det är nog så. Har inte tid för det. Inte lust heller... Måste ta hand om barnen och hemmet.
Båda fick de också huvudvärk och feber. Ringde dagvården och fick prata med läkaren. Ingen behandling idag om han har feber. Skönt att man har dem att ringa!

2 kommentarer:

  1. Håller tummar och tår att de snart är på benen igen och en extra tumme för dig Annette.

    Superduperkram
    Catarina

    SvaraRadera
  2. Det är tydligen många som är sjuka nu. Ni får krya på er allihopa. kramar

    SvaraRadera