Elias

Elias
Elias har cancer, men cancern har inte honom

torsdag 24 mars 2011

Cancerfri = Slut på behandling

Ja. Den 24 mars var dagen vi läääääääääääääääängtat efter............men även fruktat.
Elias var beredd på dagen med UKG (ultraljud på hjärtat), sövning, provtagning, njurfunktionstest, röntgen och läkarbesök. Det sista benmärgsprovet!
Jag var så klart supernervös och jagade läkaren innan han skulle upp till narkos för sövning. Jag sa till henne så här: "Jag har aldrig varit besvärlig och bett om något speciellt under Elias vistelse på avdelningen eller under hans behandling - men IDAG då kräver jag att du tittar i mikroskop för att se att allt ser bra ut". Hon sa att hon kunde förstå och skulle göra sitt bästa för att göra detta även om det skulle bli extra mycket arbete inte bara för henne.
Elias sövning gick bra. Narkosläkaren körde in "den vita mjölken" snabbt så han somnade snabbt. Hans läkare tog provet i raketfart och jag kunde snabbt gå upp på uppvaket och vänta på att han skulle vakna. Oj, vad han var slut! Tog riktigt lång tid på sig att vakna ur narkosen. Men vad gjorde det? Han var där och sov, medan jag läste en tidning med ögonen mer på honom... Min prins! Tänk vad mycket han har gått igenom och äntligen hade denna dagen kommit!!! Idag var dagen D.
Jag hade inte sovit den senaste vecka pga av oro och förväntan.
Elias vaknade och fick äta. Sen blev det till att prata med läkaren som sa att allt såg bra ut. Dock fick vi så klart vänta på beskeden om undersökningarna som gjordes idag.
Allra sist fick Elias göra skelettåldersbestämning (röntgen) innan vi kunde åka hem igen. Det fick bli bussen.
Väl hemma behövdes det fyllas på med mat, så jag åkte och handlade. I affären ringde mobilen. Det var Elias läkare som sa:" INGA CANCERCELLER!!!" Eller rättare sagt det var det jag hörde och kunde uppfatta. Jag menar...vad kan överhuvudtaget vara viktigare att höra än just det? Skulle jag kunna uppfatta några andra ord? Tror inte det.
Så Elias är CANCERFRI och avslutade sin behandling denna dag! Det är bara mer än fantastiskt! Att Elias klarade det! Vi VET att han är ett medicinskt mirakel. För mig är hela han ett MIRAKEL!
Jag tackar ALLA för det oerhörda stöd som alla vänner, bekanta, handbollsLUGIster, släktingar, gamla och nya grannar, kollegor, klasskompisar, lärare och personal på Munspelet och sjukhusskolan, föräldrar, hela personalen på avdelningen och dagvården, barncancerföreningen, kända och okända....ja listan är precis hur lång som helst och jag skulle gärna vilja namnge alla (och det ska jag nog ta och skriva ner en dag...). TACK!
Extra Speciellt tack till:
-Doktor Albert Bekassy som verkligen fanns där och som i vår värld räddat livet på Elias vid 3 tillfällen, som vakat dygnet runt vid hans sida, som aldrig gav upp. Utan Albert hade Elias aldrig klarat sin kamp...så...<3
-Frank från Island och hans fantastiska föräldrar Svana och Brynjar. Ni gav oss lärdomen att aldrig tänka tanken på att ge upp. Det är inte slut förräns det är slut. "Det kommer". Frank som kämpat mot sin elakartade leukemi i 4 år! Transplanterad 2ggr! HAN är en kämpe av det allra största slaget! En hjälte! Han lärde oss HOPP!
-Familjen Alm. Anna och Henrik. (Fd grannar och föräldrar till Beatrices bästa kompis Tova). Som tog hand om Beatrice dygnet runt under lång tid trots att ni precis fött lilla Nora och har 3 andra barn...och Emma med sin diabetes. Följde henne till och från skolan. Lånade henne kläder. Hur skulle vi ha klarat ut det utan er oerhörda hjälp med Beatrice och hennes diabetes?
-Karin Dahlberg - Vän sedan evigheter men även sjuksköterska på dagvården, och Hanna Ringdahl, (dotter till Karin) som Elias verkligen ser upp till och tycker riktigt riktigt mycket om. Ni har verkligen betytt mycket för Elias tillfrisknande.
- Figge och Ola. Elias handbollstränare. Det finns inte ord för hur mycket de har gjort för Elias. Och så klart hela handbollslaget LUGI p99. Ett bättre lag finns inte!
-...alla, ALLA finns ni med och alla är ni speciella! Jag ska skriva och lista alla - för ni finns i våra hjärtan. Jag är oerhört överväldigad över allas engagemang och välviljor. Miljontals kramar till Er!


13 kommentarer:

  1. Vilken glädje och lycka! Allt gott till er!

    Anna K

    SvaraRadera
  2. En stor kram till Elias och hela familjen. Lycka till i framtiden. / Kram Cilla

    SvaraRadera
  3. Åh va härligt att få läsa detta!! Kram till er i familjen... Önskar er nu all lycka med allt...

    SvaraRadera
  4. Hej! Har skrivit en kommentar till detta inlägg innan men det verkar vara borta? Skriver därför igen :-) Blev verkligen jätteglad över att få läsa om beskedet att Elias är cancerfri!! Så härligt för er alla, allra mest för Elias såklart :-) Ha en riktigt härlig sommar hela familjen. Kram

    SvaraRadera
  5. Underbart!! Är så glad för er skull!!

    SvaraRadera
  6. Vilken Lycka! Önskar er allt gott!
    Kram
    Catarina

    SvaraRadera
  7. Vad härligt, helt underbart ju!!!! Kram

    SvaraRadera
  8. Villken glädje ..... Lycka Till önskar att vi varit så långt ....vet inga som kämpar som barnen förälrarna till cancersjuka barn ni är fantastiska ! Farmor

    SvaraRadera
  9. ÅÅÅH va härligt och trösterikt att läsa.Vi har en pojke Axel 5 år inom familjen som också kämpar han ska få sin tredje transplantation i Januari 2012.Han är också en riktig kämpe.Vi ger ALDRIG upp.Ewa

    SvaraRadera
  10. Gud var härligt att höra. Så glad för er skull. Min lilla kusin har precis drabbats av akut leukemi, så jag sökte om det här på google, så kom er blogg upp. Min kusin är 13 år. och de säger att hennes tillstånd är jätte illa, de har nu bett hennes familj (mamma, pappa plus syskon) att komma till sjukhus för att ta massa prover de med? :/ hoppas bara det går lika bra för min kusin som det gjort för er son. Men, det verkar inte som det just nu.. Önskar er allt gott :) Kram och en mega stor kram till Elias

    SvaraRadera
  11. Blev så rörd av bloggen & så glad att det gick bra!
    Grattis & önskar er all lycka!
    /Tess

    SvaraRadera
  12. Great very nice blog and Beautiful pictures and stuff! Your blog is the blog for me. Your blog is very nice.thanks for sharing this post.

    SvaraRadera