Elias

Elias
Elias har cancer, men cancern har inte honom

torsdag 7 oktober 2010

Växtvärk???? Jobb...

Jag köpte sportvitaminer till Elias. De innehåller lite mer selen än de andra och Elias har lite mindre ont i kroppen. Han har inte tagit fler smärtstillande tabletter (som jag vet i alla fall). Han tränar så mycket han orkar på handbollen och tycker det är kul. Dock fungerar det inte med skolgympan. Han är där, men idrottar inte.
I fredags försov jag mig. Vaknade kl.8.00 Gissa om vi fick bråttom! Men vi hann! Ja, barnen kom i tid till skolorna och jag kom...när jag kom till jobbet. Orsaken; Jag blev sjuk. Fick en rejäl bonnaförkylning+ med feber, snuva, ont kroppen och hela alltet. Låg i 3 hela dygn och sov den mesta tiden mellan snorandet och hostandet. Elias vita är låga och han kan då inte vara nära mig pga av infektionsrisken. Så han har varit ledsen och ändå kommit. Det är inte så lätt i sådana lägen. Man vill inget hellre än att krama honom och mysa, men sen är man så rädd för att han ska bli sjuk.
Beas blodsocker är rena rama helvetet. Funkar inte alls. Hon är för smal så insulinpumpsslangen knickar typ varje dag och blodsockret sticker iväg. = måste ta många fler blodsockerprov och gå upp varje natt och ta prov och ofta sätta om pumpen då också. Nattsömn???
Idag fick man ännu ett bevis på att man är obekväm på sin arbetsplats när man har sjuka barn. Man ligger längst ner på skalan av populäritet hos cheferna när man är hemma en dag i veckan med sjukt barn. Jag fick en mycket knapp löneökning, medan min kollega fick 425kr mer än mig. Dessutom med kommentaren: Ja, vi får väl se nästa år vilka resultat du visar. Då skulle jag vilja veta vilka resultat han menar. Arbete jag hunnit med i statistik eller hur populär jag är hos barnen. I det första så ska jag ge det en ärlig chans i det andra så VET jag att barnen gillar mig. Men hur lätt är det för mig att ta igen 1,5 års arbete UTAN vikarie med 442 elever på 75% tjänst? Min förra chef lyckades nästan göra mig arbetslös, men kuratorn på barnonkologen och försäkringskassan hjälpte mig. Min chef ville ha mina läkarintyg och lämnade inte dem vidare (alltså fanns de inte och därmed bara dök jag bara inte upp på mitt jobb). Så folk undrade men fick inga svar. När jag väl började jobba hände andra saker som gjorde att min ställning kom i skakning. Saker som jag inte kunde påverka -som jag bara råkade få reda på - på gott och ont - men som påverkade min ställning på jobbet... Ja, vad kan man göra? Man är i det största underläge man kan tänka sig. Det är verkligheten som många av oss till cancersjuka barn lever i. En av mina närmsta vänner blev kallad till sin chef med ultimatumet att bli uppsagd eller halvera lönen. Vilket val har man då? Inget. VEM (?!) kan söka nytt jobb när man har sitt cancersjuka barn på behandling på sjukhuset??? Många säger att de inte har råd till det och det. Och klarar sig inte på en lön. Jag har en 75% lön och är hemma ofta = VAB med minus 20% av det. Men än har jag ett jobb. Man får vara "glad" för det. Det kunde ju ha varit värre, men lätt det är det inte. Tur att barnen gillar en och verkligen vill att jag är där.
Det skulle kännas så hiiiiiiiiimla skönt om inte ALLT vore en sån kamp. Usch vad jag är trött på att "allt" ska gå emot en. Ledsen faktiskt. Jätteledsen. ...men glad för att jag har min barn!

6 kommentarer:

  1. ja du Annette...livet suger verkligen ibland och förstått att just nu gör den det hos dig....Vet hur det känns...men tänk så...Du har 3 underbara barn,du e en underbar tjej med ett djävlar annama...jobb,hus,djur,bil,,,,ja du vet allt det där.....livet går emot ibland..mer hos vissa men hur dumt det kanske än låter så stärker detta....du blir starkare än många andra...törnarna gör dig ännu(!)mer stark,erfaren.....puss och du...du vet var jag finns.Alltid!!!!Glöm aldrig det!

    SvaraRadera
  2. Jessica(Ryans mamma)8 oktober 2010 kl. 09:00

    Ja man förbluffas verkligen av vissa människors brist på empati! Man väljer verkligen inte att ens barn ska få cancer eller att man ska vara hemma så mycket från arbetet :( Man hade ju mycket hellre haft ett friskt barn och kunnat jobba på som vanligt, att dem inte förstår det!?
    Nej arbetsgivare och liknande borde gå nån kurs i empati och inte bara bry sig om statistiken och sitt eget intresse.
    Själv förlorade jag mitt jobb när min son var sjuk i cancer, då dem tyckte att jag var borta för mycket...
    Skamligt.

    SvaraRadera
  3. Goa Annette, goa Bea, Goa Louise och goa Elias...Ni är helt fantastiska och jag kämpar gärna tillsammans med er..säg till mig vad jag kan hjälpa er med
    varma kramar susanne

    SvaraRadera
  4. Ni är för rara allihop! Tack för de snälla kommentarerna! Hjälpen jag behöver är mest att ha mina vänner kvar - för utan dem så är man väldigt väldigt fattig och liten.
    Tusen kramar till er!

    SvaraRadera
  5. Hej Annette!

    Tydligen sprang jag/vi förbi dig på sjukhuset när vi var på kontroll hos Dr.Olof Rask med Jonathan den 13/10. Ni stod och väntade utanför när vi kom ut. Johan berättade att han såg er men han visste inte att jag länge hade velat ringa dig och prata med dig. Vi hade jättebråttom till "nästa kontroll" i Malmö annars hade jag nog sprungit tillbaka för att byta några ord. Jag vet inte om du minns alla, men vi var en av familjerna som åkte med samma buss som ni till Paris i somras. Det var trevligt att träffa så många som var i liknande situation som en själv, byta tankar, men framför allt att se barnen "lysa upp" några dagar. Nu har vardagen kommit igång för länge sen med skola och jobb...och allt annat... Jag känner med dig/er, och hoppas och önskar att motgångarna ska minska för er snart. Livet är bara för tufft ibland! Man undrar många gånger var man får krafter ifrån...

    Ngt annat: Jag har börjat "sprida änglahjälpen" sen Parisresan då jag fick 30st änglar av dig. Pengarna är insatta på kontot och jag skulle behöva 30 st änglar till. Du kan maila mig på emilia.peetre@tele2.se så kan vi komma överens om detaljerna.

    Många kramar till er!

    Emilia Peetre / Jonathans mamma

    SvaraRadera