Elias

Elias
Elias har cancer, men cancern har inte honom

fredag 10 september 2010

En simpel förkylning...

Elias blev regält förkyld i fredags med feber, blossande munsår, halsont och hängighet. Så han fick stanna hemma från skolan. ringde dagvården och ...avvaktade vart det hela skulle ta vägen. När tempen drog sig upp mot 38 grader blev det att ringa avdelningen igen strax efter 22 på kvällen. Behandling? Läkaren sa att Elias skulle ha upphåll tills han var feberfri.
Jag pratade med Elias. Om han var sjuk kunde han ju inte följa med på Grisfesten. Så jag sa;" Fokusera! Jag vet att du kan för du har gjort det så många gånger förr". Han gjorde det. Och jag är inte förvånad. Han är helt fenomenal! Han är otrolig på att samla kraft när han måste! Så han var på Grisfesten. Ja, han var förkyld, men klart mycket bättre än vad man kunde drömma om.
Måndag - då var han helt färdig igen. Fick stanna hemma från skolan och vila sig. Samla krafter. Tisdag - Fick hoppa över gympan i skolan. Orkade med hela dan.
Onsdag - Superman! Tog bussen ner till sin pianolärare själv efter skolan och spelade som vanlig bra. Kom hem och gjorde lite läxa och for sen iväg mot sin handbollsträning. Han orkade inte fullt ut förklarligt nog och blev ledsen eftersom han fick lock och ont i örat. Känner sig matt och har lite djup hosta. Gråter sig till sömns pga av örat.
Idag torsdag - När han står färdig att gå till skolan ser jag att han börjat få svinkoppor på ovanläppen upp mot näsan.... suck! Funderar en stund och bestämmer mig för att han får gå till skolan ändå eftersom han mår ganska ok ändå. Har inte lika ont i örat längre... och ingen feber... Ringer upp dagvården igen och undrar. Inget är ju som med en som är vanligt förkyld eller annan vanlig strunt sjuka. Karin är vår räddare i nöden och fixar alltid det bästa. Elias fick en tid till läkaren efter skolan. Jag berättar att det känns lite klurigt att veta om och när man ska söka eller höra av sig. Om nån av oss andra är vanligt sjuka skulle jag inte ens komma på idén att uppsöka sjukvård, men med Elias finns inte de referensramarna. Fick veta för nån månad sen att han inte kan äta vanlig penicillin eftersom hans cellgifter inte funkar ihop med dem. Då sa den läkaren att det är storsläggans penicillin eller inget. Idag fick jag veta att de "trängs i njurarna när de ska ut" och det är därför som det inte är bra. Summan av kardemumman blev att vi avvaktar och håller tummarna att det ska gå tillbaka av sig själv, men har en Herracillinkur i reserv att hämta ut på apoteket om det går på fel håll. Mitt dåliga samvete att Elias skickats till skolan dövades, när han sa att det var ok... om han orkade så klart. Så nu är det bara till att hoppas att han blir bättre från sin förkylning, men får nog avstå handbollsträningen i morgon.
Nu bara kämpar jag med Beas blodsocker som har spunk pga av att hon också har en förkylning i kroppen... så det är "tusen" blodsocker om dan och jag är uppe på nätterna och kämpar för att få nån ordning på det hela och sen upp på morgnarna vid 6 för att få upp barnen till skolan och sen iväg till jobbet - som håller på att knäcka mig på sitt sätt, men imorgon är en ny dag med nya val och det finns bara en som kan välja och det är jag - och jag väljer att vara glad för att jag har en ny dag att glädjas tillsammans med mina barn. Imorgon (ok, senare "idag") då blir det helig fredagsmys med barnen i soffan med tända ljus och eld i spisen. Bara vi - utan nåt jobb eller läxläsning eller stress hit och dit och massa måsten. Nåt gott att äta blir det också. Elias favoritmat kyckling.

1 kommentar: