Elias

Elias
Elias har cancer, men cancern har inte honom

lördag 7 augusti 2010

Hör och häpna

Trött är det minsta man kan säga att jag varit idag. Barnen har inte pratat om annat. Sagra på 4:an blev rejält upprörd. Stackars Hadi fick en kramp av rädslan som kom över honom. De hade trampat ner deras buskar och förstört dem. Sen berättar de att "nån" har hoppat över deras staket medan vi var i mälarmusen och förstört då med + att det hörde att det badades här inne. (säger inte att det var de som var här igår). Ungdomarna som var här igår hade full badutrustning med badkläder på sig. Grannflickan på 2;an hade möjligen låtit meddela att sina vänner att vi inte var hemma och med all sannolikhet bett dem ta med sig badkläder så de kunde ta sig ett skööönt nattdopp.

Nu när jag skulle gå och lägga mig - skittrött -vad händer då???? Jo, lilla tösabiten på 17år har fest igen med hög musik och flertalet vänner som skriker och har kul, medan föräldrarna är ute och seglar. Kan jag sova nu tror ni? Hur tror ni barnen mår? Gissa vad jag är rädd för? Så jag gick in till Sagra & Mustafa som sa att de kan sitta uppe och vakta så de inte tar sig ännu ett dopp, så jag kan sova lugnt utan att vara rädd för att hitta ett lik i poolen.
Suck! Vi diskuterade och kom fram till att ringa polisen igen och berättade min oro och bad dem ta kontakt med dem - nå föräldrarna så det inte händer dem något. Polisen fick tag i dem. Som berättade att föräldrarna skulle ta sig hemåt och under tiden skicka dit en bekant för att kontrollera vad som händer. Grannflickan med 2 vänner kom förbi och undrade varför jag ringt polisen. Dubbelsuck. För att jag bryr mig om dem så klart. Ännu en kväll med alkohol och omdömet tryter är inte vad jag kan leva med. Man kan lugnt säga att jag är förbannad och skrek till henne och undrade vad det var för fel. Bea började och gråta. Elias och Louise satt och tryckte i soffan. Vi gick in till Sagra och Mustafa och vi pratade alla med dem. Sen ringde pappan som lät meddela att de var på väg hem mitt i natten.
Nu är klockan 23.15. Bea, Elias och Louise är helt uppskruvade av händelsen - jag bara undrar - NÄR ska jag få SOVA??? Jag ska gå upp klockan 05.00 i morgon bitti. Hoppas bara huvudvärken kommer försvinna - och att jag kan somna. Inte så enkelt när man fått ett sånt adrenalinpådrag. Men jag är ändå glad att jag/vi förhindrade att något trist kunde hända.
Imorgon eller så får jag sansa mig och prata med ungdomarna.
Håll tummarna för att Bea och Elias lugnar sig OCH kan sova i rummet bredvid mitt (snälla, det är så trångt med 2 barn och 2 hundar i sängen), så jag kanske kan få nån liten blund....

Fö har vi trots allt haft en härlig dag i sommarvärmen. Susanne och Max kom förbi. Hon hjälpte mig mycket med att få iordning på ovanvåningen. Hennes man Henrik anslöt och fick släpa och flytta runt en massa + en fin liten lampa med sig hem att fixa "sladd" på. Mer än tusen tack!!!!! Jag kommer och hjälper tillbaka. Var så säker! Kram! Godnatt!

2 kommentarer:

  1. Jag har inte förstånd nog att förstå hur man som förälder, kan lämna sin 17 år unga dotter hemma själv, när man man vet att hon "gjort" samma saker tidigare. Mina tankar går då till alkohol och vad den gör med så unga (och äldre) hjärnor. Jag är glad att grannarna ställer upp för Er och jag vet att många fler gör detsamma. Hoppas att barnen kommer till ro och kan känna trygghet i sitt eget hem. Trevligt att ni fick hjälp med vån 2!

    SvaraRadera
  2. Jag fattar inte heller hur de kan lämna henne ensam hemma om de vet att sånt här kan hända... vafasen, mina föräldrar vägrade låta mig vara ensam hemma innan jag fyllde arton trots att de visste att jag ALDRIG skulle ha fest och ännu mindre låta folk göra intrång hos grannarna.
    en annan historia är att min två år yngre brorsa faktiskt fick vara hemma som sjuttonåring - och dessutom ställde till med en nyårsfest där ett dyr fönsterruta pajade.

    varför kan inte den där mitt-barn-kan-inte-klara-sig-överhuvudtaget-till-artonårsdagen-reaktionen gå ut över de ungdomar som uppenbarligen BEHÖVER den? hoppas verkligen ni slipper fler nattliga besök!

    SvaraRadera