Elias

Elias
Elias har cancer, men cancern har inte honom

lördag 7 augusti 2010

Olaga intrång!

Jaha! Vakande strax vid halv fyra i natt av att några badade i vår pool i trädgården. Jag blev naturligtvis skiträdd och verkligen undrade HUR de kunnat ta sig in i vår trädgård, eftersom vi har ett rejält högt staket.
Jag ringde polisen som kom efter bara några minuter. En av dem hoppade av bilen innan de kört fram till huset för att gå runt på baksidan. Den andre gick in genom huset och sen ut i trädgården där han hittade 3 glada omdömeslösa badande ungdomar. Polisen som gick på baksidan fick komma tillbaka och sen gå in genom ytterdörren. Han kunde inte heller förstå HUR de tagit sig in.
De glada ungdomarna hade hoppat från trädgården 2 hus bort och gått igenom Sagra & Mustafas trädgård för att sedan gladeligen ha nått sitt mål.
Blev jag rädd? Självklart! Varför? Eftersom vi medvetet har byggt ett staket enligt alla de regler med max 50% plank och höjt höjden med armerat järngaller och sedan med överliggare. Jag undrade HUR det överhuvudtaget var möjligt att komma in här. Sen hade jag ingen aning om VEM det överhuvudtaget var och vad de var kapabla till och om de tänkte ta sig in i huset... Sen finns det ju regler om staket runt en pool för att förhindra drukningsolyckor. Hur skulle det kännas att hitta en död människa i sin trädgård? (Tur att jag var hemma!!!).
Elias? Ja, det här kommer inte bli en lätt match! Han är extremt mörkrädd och vågar knappt gå ensam in på toaletten och borsta tänderna redan innan detta hände. Så fort det blir kväll hänger han sig på mig och vågar inte vara ensam. Sover tillsammans med mig varje natt. I natt var den första natten han sov i rummet brevid mig. Ensam vågar han inte sova, så jag har möblerat om så att han delar rum ihop med Beatrice här nere. Denna rädsla kom i samband med den fruktansvärda händelsen som han råkade ut för i samband med att han blev sjuk sommaren 2008, då en läkare (INTE en onkologläkare, utan en som troligen inte är frisk i huvudet på en annan avdelning, som troligen pga av det inte arbetar kvar där) inte önskade hans bästa... Något som vi kämpar hårt med för att komma över. Den här händelsen kommer inte precis att bli enkel att hantera för honom.... eller Bea heller för den delen som också är rejält mörkrädd. Båda frågar kvällningen om dörren är ordentligt låst och kollar det gärna själva. Så det känns bara så förbaskat onödigt! Speciellt eftersom Sagra och Mustafa verkligen är ledsna över att deras grannar vägrat låta dem sätta upp detta armeringsnät (som är ganska osynligt) in mot dem. Jag kommer kräva att nu vill jag verkligen att det kommer upp! INGA fler nattliga objudna gäster i poolen tack!
Det blev ett mycket högt pris för oss! Mitt planerade extraarbete i morgon kan jag inte göra. Så där rök en hel helgdagslön. Jag måste prata med barnen och gissa hur Elias kommer att må av det här framöver.... och hur lätt är det att somna om??? Nej, just det. Det är omöjligt i min värld. Så gissa om jag är arg över glada omdömeslösa ungdomar!
Är det första gången det har hänt? Jag önskar jag kunde skriva nej. Polisen har varit här på nattjakt vid ett annat tillfälle, badare har jagats upp vid ytterligare 2 andra tillfällen innan det höga staket hunnit upp och jag har tappat räkningen på hur många gånger folk har klättrat uppför kullen, genom buskar och snår för att glo. Jag trodde verkligen inte att man kunda klättra in nu, men om man går genom 2:ans hus, så kan man hoppa och klättra den vägen.
VARFÖR har vi då pool? ENDA anledningen är: pga av Elias svåra djävla cancer! Pga av att han var så oerhört muskelsvag så han knappt kunde röra sig alls och satt i rullstol. Pga av att vi verkligen inte ville vistas på sjukhuset en minut längre än tvunget. Pga av att vi var så glada att han överlevde överhuvudtaget det mest kritiska och kunde få komma hem. Pga av att skulle slippa åka till sjukhuset varje dag och träna med en trist sjukgymnast. Pga av Elias! Inget annat. Har det varit dyrt? Ja, i flera avseenden! Ångrar vi att vi har poolen? Aldrig! Den har bidragit så enormt till Elias tillfrisknande att tom onkologlläkarna var förvånade.
Till alla som vill veta. Klicka på länken nedan så får ni se en sån pool vi har. Taket är lika dant. Och det är av den säljaren vi köpt till klart reducerat pris pga av hon ville "hjälpa" oss pga Elias cancer.
Jag är så in i bänkens trött på allt trist som händer oss! Nu tycker jag att det får räcka!!! Jag har nog som det är sedan länge tillbaka.
Undrar om man kan kräva att omdömeslösa människor ska be om ursäkt och ta hand om Elias svårigheter/problem? Jag som hade kommit en liten liten bit fram i hans rädsla. Arg är bara förnamnet på hur jag känner mig nu! Nu väntar min icke dagens inkomst (vilket är precis vad jag behövde nu när vi har separerat), själv är jag trött med huvudvärkande som ska få ett långt tidsarbete (hur långt???) med att bearbeta intrånget i trädgården och få grannen till att få upp ett galler - så att vi sedan förhoppningsvis ska slippa badare om nätterna.
Undrar om jag var dum som inte gjorde en ordentlig polisanmälan för olaga intrång - utan lät de 3 glada ungdomarna bara gå härifrån. (Önskar de visste vilket helvete det här innebär för oss).

4 kommentarer:

  1. Det var synd att du inte gjorde en anmälan man kan ju inte bära sig åt hur som helst.
    Hoppas att grannarna går med på att sätta upp gallret och att de ersätter dig för utebliven lön.

    Jessica

    SvaraRadera
  2. Man kan ju hoppas att de omdömeslösa ungdomarna med föräldrar kommer och ber om ursäkt och att de inser vilken skada de faktiskt åstadkommit.

    Louise

    SvaraRadera
  3. hej
    tack för en trevlig förmiddag och eftermiddag....hoppas nu armeringsnätet kommer upp hos grannen
    kramar
    susanne

    SvaraRadera
  4. jädrans skitungar så dom hittar på !! men förhoppningsvis så har dom vettiga föräldrar som kan ge dom en avhyvling samt att dom är lika modiga och komma och be om ursäkt som att faktiskt kliva in i nån annans trädgård och "ta för sej"

    Hoppas att ni kan komma över det någotsånär

    SvaraRadera