Elias

Elias
Elias har cancer, men cancern har inte honom

måndag 9 februari 2009

Albumin och kiss

Denna morgon städade jag hemma innan jag tog mig till sjukhuset. Christer kom ner och "tog över bilen" och körde och fixade lite ved.
När jag kom in på Elias rum möttes jag av att Elias fått en sängkamrat i form av Tobba som låg och mös med honom när han spelade dataspel. Där låg hon länge och väl. Ronden kom - 5 läkare - och Tobba låg kvar och undrade en massa. Idag hade de nya "rön". Elias har ett ytterst lågt albumin i blodet och det gör att all vätska i kroppen stannar kvar och att kalorierna inte kommer "in i kroppen" utan bara försvinner. Han är helt enkelt helt undernärd - typ biafra? Så albumin ordinerades i mängder och två omgångar vätskedrivande "skott".
Tjohej vad han började kissa på! Redan efter 3 timmar hade han gått ner 2 kg/liter och såg klart mindre svullen ut. YES!!!
Humöret har varit si så där, men det är väl kortisonet. Mer arg nu, men det är ändå lättare än när han varit helt "ingenting".
Fick en skojfull present av morfar och mormor - en fismaskin. Denna styrs av en fjärrkontroll. Vi lurade in sjuksköterskan och tyckte det var underligt att han började låta så pruttigt istället för att kissa... Ha ha ha vad kul, eftersom hon gick på det medan Elias hade sitt pokerface på. Sedan fick vi skoja lite till och då kom nästa offer till slut in med ett lavemang... Gissa om hon skrattade när hon hittade maskinen i höjd med en rumpa. En sväng i köket - många roliga skratt när det lät.

2 kommentarer:

  1. Jag har en lång rolig historia att berätta nästa gång jag ser Elias, Einar har nämligen oxå en "remote controlled fart mashine" och herre min gud vad han kommer att skratta!
    Skönt med kisseriet. Puss o kram
    Tobba

    SvaraRadera
  2. Hej Elias !
    Det var roligt att morfars fismaskin gick hem hos dig.
    Den har jag haft ett tag men tänkte att det skulle bli ett tillfälle att ge den till dig.
    Så när vi skulle köra hem Louise o Beatrice
    sa jag att de skulle ge den till dig. Den tyckte morfar också var riktigt rolig. Prövade den först på Louise. Satte den i hennes ryggsäck.
    Ha en bra dag, vi hoppas på att du blir bättre snart så vi kan träffas. Kram från Morfar

    SvaraRadera