Elias

Elias
Elias har cancer, men cancern har inte honom

tisdag 28 juli 2009

NAJS!!!

Elias och jag var och handlade mat på förmiddagen innan det var dax för att åka in till dagvården för behandling.
I köket på avdelningen hade det bakats. Vi stötte ihop med lille tuffe Ossian som pekade på sin näsa och sa; "Känner Du vad som har hänt?" "De har bakat en god kaka!" Inte vilken kaka som helst! En kladdkaka med pollykulor som smält ner och bara blivit så där äckligt smarriga. Otäckt, räligt och oemotståndligt god. Själv smakade jag bara en tesked, men örk vad den skrek "vill ha mer" begär. (Baka aldrig en sån - man blir beroende vid första skeden)!!
Läkare hade samtal med oss innan han fick sin behandling. Hon undersökte Elias och allt var bra. Vi fick också provsvaren som vi tog igår. ALLA prover var bra! LEVERPROVERNA var helt normala!!! Helt mirakulöst så är Elias lever helt ok! Läkarna är glada över det och jag...jag fick nästan tårar i ögonen. I varje fall så blev jag helt sprallig i hela kroppen och ville bara skrika ut av glädje. Sen kom nästa glädjade besked. Vi får lov att resa.... bara en sån sak! Även om vi nu ställt in oss på att inte resa alls under en 3års peroid, så öppnades dörren lite och världen blev lite mer synlig. Det känns helt underbart! Dagens besked känns nästan för bra för att vara sanna. Knappt man vågar tro det. Jag fick provsvaren utskrivna av läkaren - och det är bud på att rama in dem och sätta upp dem på väggen. Elias skrek själv ut; NAJS!!! när han fattade vad läkaren sagt. Ja, vi är alla helt överglada! Nästa högdos metrotrexat är i augusti och den blir i fulldos enligt schemat. Så från att ha fått beskedet från att Elias var den man diskuterade mest på de nationella tumörkonferenserna och inte skulle få någon behandling alls mer - till att komma igen och få behandling enligt schemat. Det är fantastiskt! (Jag hoppas de nu diskuterar hur bra det blivit så här långt).
Elias fick Vincristine i porten och ska ha Dexacortral i 5 dagar. Metrotrexat 3st och Purenetohl 0,75st. Han kommer att få kraftiga biverkningar, men det kommer att gå över. Han kommer klara det här. Vi har kvar rullstolen om Vincristinet slår ut honom för mycket, men det ska vi verkligen inte hoppas. Det har ju vänt för honom nu. Kanske är det prinsessanEvelinaängeln som vakar över honom.
Träffade andra som var inne. Några vi känt sedan länge, som det går bra för, men det var också sorgligt för det är så många nya... en tjej hade fått en ny tumör i hjärnan som inte hörde ihop med den andra cancern hon precis blivit färdigbehandlad för... Elias och Bea blev också ledsna av detta. Djävla cancerhelvete! Barn ska inte ha det!!! Avdelningen är helt fullbelagd.
Vi var ändå så glada hela dagen. Chrille fixade med Elias cykel och det sista får cykelfixaren stå för innan den är helt parrfe. Bea fick monterat en cykelkorg på sin. Solen sken hela dagen. Louise har en kompis som stannar några dagar. Allt är bra - OM man bortser från Elias biverkningar som börjat visa sig och de överäckliga bananflugorna som invaderar oss.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Va härligt med bra resultat, grattis! Har kikat runt lite här och vill gärna säga tack för den goda smörgåstårtan och för filmerna ni fixat till avdelningen. Det finns säkert mer att tacka för för ni verkar så engagerade men mer än så har jag inte läst än =) Mitt dotter Thea fick ALL-diagnos 1/7, imorgon är det "dag 29". Diabetes har vi också i familjen, jag har typ 1. Det verkar som vi har permis fel dag, kakan låter ju enormt god! Hälsningar Malin

    SvaraRadera
  2. Jag är tvungen att skriva en kommentar till Elias fast jag inte känner dig har upptäckt din blogg genom Evelinas. Har själv varit drabbad av cancer men jag är gammal och tycker att alla barn ska vara befriade från svåra sjukdommar. Blev så glad när jag läste att dina prover var bra
    Hoppas du snart blir fri från behandlingarna
    Bamsekramar Elsie

    SvaraRadera
  3. Vad bra! Heja på, nu har ni flyt igen. Kram på er från oss i Täby!

    SvaraRadera