Elias

Elias
Elias har cancer, men cancern har inte honom

söndag 21 juni 2009

Provtagning

Elias har ju bara fått dricka klara drycker. Jag hängde med, så han inte blev ensam om pinan. Ringde in till avdelningen och frågade vilken tid det passade att vi kom och fick sätta nål och ta om de proverna som laboratoriet gjort av med i torsdags. Kl.14.00. Så vi var där kl.14.00 satte emla på porten och gick iväg en timme och hälsade på vår kära väninna som ligger på sjukhuset. När vi kom tillbaka. "Provet måste tas i armen. Det går inte ta det i porten". Ny emla i armvecken och väntan igen en timme i avdelningens kök. Elias var urledsen och grät. Hungrig, hungrig och trött på att hela tiden få gå igenom saker han inte vill. Då kommer sjuksköterskan och sa att de minsann inte har tid att ta några prover. Ville att vi skulle ta dem imorgon på dagvården. Problemet är bara att vi inte ska till dagvården utan till kirurgen direkt kl. 8 på morgonen. Nål det tänkte hon absolut inte sätta. Och proverna måste enligt läkarna vara klara senast idag - före operationen i morgon. Gissa om man blir ledsen av att bli utskälld av anledning som vi inte rår för. Sparka på dem som redan ligger! Elias blev så ledsen över hennes kommentarer att han ville att jag skulle ta proverna. Så så fick det bli. Medan jag tog dem kontrollerade sjuksköterskan att rören blev rätt och skickade iväg dem.
Vi kom hem. Telefonen ringde. Labbet hade ringt avdelningen och sagt att Elias var tvungen att ta om proverna en gång till. Suck!!! Nu fick Chrille köra in eftersom Elias blev så ledsen sist och tycker att jag ska påverka deras beslut. Klockan 17.15 kom Elias hem. Ett prov - en halv dag på sjukhuset. Allt tar sån tid. Vi blir inte ledsna för det, men att bli anklagade och utskällda för att göra som vi blir tillsagda - det ska vi inte behöva få till på köpet.

4 kommentarer:

  1. Jag blir så arg när jag läser detta. Är det inte nog med allt våra barn ska få utstå????
    Nej, sådant här ska dom inte behöva vara med om. Sjuksköterskan kan gott be om ursäckt!!!!
    Linda

    SvaraRadera
  2. Så här får det inte gå till/var är koordinationen?
    Som frisk vuxen inför en ev op kan man ta det men det här får inte hända med våra barn!! Ta det högre upp - det finns många barn på avd!!
    Kramiz Elias!/Faster Cathrine

    SvaraRadera
  3. Kan bara hålla med de som kommenterat innan. Det får inte gå till så. Sen är man trött och orolig ändå och orkar ju inte ta vartenda strid. En kompis lärde mig ialla fall en till synes självklar kommentar som jag använt med framgång på sjukhuset, utan att behöva strida alltför mycket.
    "Jag/vi är inte så intresserad/e av": Att bli behandlade på det här sättet, att träffa den läkaren igen, att komma hit i onödan, att hålla reda på medicinlistan, att sitta här och vänta på en kurator som inte behagar dyka upp o.s.v o.s.v

    SvaraRadera
  4. Sjukvården är ju inte så smidig alla gånger. Nästa gång kan ni ju Emla både port och ett par armveck hemma så är det klart när ni kommer.

    Sen är jag lite nyfiken på vem som fattade beslut om att proven skulle tas i armvecket och på vilken medicinsk grund.

    Vad var det för prover som var så viktiga att de inte kunde ta de på operation när han redan sov? Det kan ju knappast varit Hb och blodgas för det antar jag att de tog i torsdags?

    Max

    SvaraRadera