Elias

Elias
Elias har cancer, men cancern har inte honom

onsdag 28 januari 2009

Fasta, hunger & sövning

Idag var Elias fastande från kl. 22 igår kväll. När vi vaknade så var det duschning med rejäl tvagning som gällde innan op-skjortan kom på. Elias var bokad som nummer1 på OP men annat kom emellan och Elias kom inte upp förrän ca: kl. 11. Då var han rejält hungrig och hade ett hemskt humör! Tänk själva, att inte få äta när man är full av mediciner som gör en konstant hungrig. Själva sövningen var lite svårare idag och det krävdes dubbel dos innan John Blund seglade in och tog över. Cytostatika rakt in i ryggmärgen blev det och droppet från igår får gå vidare under dagen. Elias natriumhalter (salter) är fortfarande låga så att den store doktorn väntar på dagens provsvar innan han tror att vi får åka hem över natten för att åter vara tillbaka imorgon för mer cytostatika och nya prover.
Jag tog mig ner på stan och pratade med ett par lokala butiker om hur dom ställde sig till att "sponsra" avdelningen med lite nya spelkonsoler och spel. Det var inte helt omöjligt lät det som och dom skulle återkomma inom kort. Det finns ett antal idag men fler behövs eftersom det är många ungdomar här nu och flera av dom älskar spel i modern tappning. Det är ju så att de allra flesta är väldigt trötta under behandlingen och orkar inte mycket annat än att ligga i sängen och spela spel. Avd. har flera olika spel men för få konsoler så nu håller vi tummarna att butikerna i Lund vill göra en insats!
Just nu sover Elias djupt, trött som han är efter dagens prövningar. Lillasyster leker på lekterapin och har hur kul somhelst! Idag har dom haft en "lek/pysslingspappa" på skolan och alla barn var djupt engagerade i kartongklippning när jag hämtade Beatrice på skolan. Kul att föräldrar vill offra en eftermiddag för att glädja barnen!

1 kommentar:

  1. äntligen äntligen hittade jag er.Nu ska jag sätta på en kopp kaffe o läsa er blogg.
    Får jag länka den till min blogg?1000 kramar Sari & Ponne

    SvaraRadera