Elias

Elias
Elias har cancer, men cancern har inte honom

tisdag 26 maj 2009

Ny runda till sjukhuset med nya besked

Idag kom Elias inte upp ur sängen på länge - vilket är väldigt olikt honom. Jag hade hunnit både att hämta Karin som lämnat sin bil på service, handla bröd på bageriet, handla jordgubbar på torget och hämta Svana. Vi åt en härlig frukostfika och pratade massor om allt!
Upptäckte att Elias nu även har fått röda utslag på armarna. Suck! Så jag ringde in till dagvården igen. De sa att de väntat honom sedan tidigt i morse eftersom jag ringde in igår. Så Chrille fick äran att köra in honom.
Karin, Svana och jag körde till stan. Tänkte att läkarna bara ville se på utslagen hur de ser ut. Kanske ta nåt mer prov. Så det kunde Chrille och Elias klara själv utan mig. "Islänningarna" åker ju hem på torsdag, så idag var sista chansen att vi träffades innan de reser hem. I morgon blir Frank sövd, så då går det ju inte att vi skulle ha träffats. Vi var i flera mysiga affärer och massor av änglar överallt! Jag blev också konfronterad i en affär som undrade över att vi tre alla hade änglar om halsen.
När vi var i en av mina favoritaffärer Arken, ringde Chrille. Han berättade att läkarna satt ut ALLA tabletter. Purenetol, Metrotrexat och Bactrim. Jag blev helt förtvivlad och förstörd. Kan inte förstå - men ändå. Vad är det som händer? Vad kan hända? Vad innebär det? Både Karin och Svana förstod hur det kändes.
När jag kom hem ringde jag in och ville prata med läkaren. Han sa att de måste göra så här. De vet inte hur de ska behandla. Elias måste bli bättre i sin lever och framförallt må bättre. De ska söva Elias nästa vecka och leta efter fler svar. Ta fler prov. Göra magnetröntgen.
Vi ber om mirakel!!!!!! Måtte Elias bli bättre snart!!!
Tycker att Elias mådde lite lite bättre idag innan kvällen, sen var det dax igen för illamående och ulkningar igen.

4 kommentarer:

  1. Usch vad jobbigt med denna ovisshet. Man vill ju verkligen att barnen ska följa det schema som det är tänkt. Min dotter reagerade på en spruta som hon skulle få muskulärt i låret, men hon fick svåra allergiska besvär med klåda och andningssvårigheter. Så de satte upp denna medicin och det känns aldrig bra, det måste ju finnas ett syfte med att den finns med. Håller alla tummar för att levervärdena ska rätta till sig och att Elias får må lite bättre. Många kramar Maria mamma till Victoria och Marcus

    SvaraRadera
  2. Vi tänker på Elias/er....och håller tummarna för att han snart ska må bra och att ni ska slippa att leva i ovisshet.Puss på eran kind

    SvaraRadera
  3. Under Ts transplantationer fick han en medicin "Ursofalk" som skulle öka gallflödet och skydda och hjälpa levern. De var väl litet halvt tveksamma till hur mycket nytta den gjorde eg, men kanske inte behöver vara fel att pröva? Håller tummarna för att värdena förbättras så att ni kan göra behandlingen klar.

    SvaraRadera
  4. En fundering till fast den kanske är helt vansinnig. Har tittat tillbaks litet på era bilder från när ni låg inne. Jag tyckte då och tycker nu att utslagen såg litet GVHD (när donatorns vita blodkroppar angriper mottagarens organ efter en BMT) aktiga ut. Oftast ger de sig i såfall på huden (kliande utslag som brukar börja på handflator och fotsulor, magproblem och försämrad lever. Hört att man kan få detta även under vanlig cytostatikabehandling ifall man får obestrålat blod. Det är bara en vild fundering, men var tvungen att ialla fall lufta den.

    SvaraRadera