Elias

Elias
Elias har cancer, men cancern har inte honom

tisdag 19 maj 2009

Tusen saker


Idag skickade Marianne hem Anton från klassen så de kunde göra ett skolarbete ihop. De jobbade en stund innan jag fixade lunch och annat gott. Jag lyckades inte fresta dem så mycket. Elias åt bara en eller kanske det var två tuggor. Suck! De tog sig en paus och sen fick de en gaffel i baken innan jag sa åt dem att fortsätta att arbeta.
Bästaste Marit kom förbi på en snabbfika. Tiden går så fort när man har trevligt och vips var hon tvungen att ge sig iväg.
Kl.13.00 hade vi en tid hos läkaren. Vi hade för oss att vi skulle få besked idag om hur leverbiopsiprovet var och hur de tänker sig den fortsatta behandlingen. Men... så blev det inte. Läkaren kunde inte ge några besked mer än att vi får vänta till nästa vecka eftersom det i pricip är helg redan... Elias får fortsätta gå på lågfart med sina Purenetol och halv dos metrotrexattabletter. (Behandling som han skulle ha som underhållsbehandling senare när den andra behandlingen är klar). Han har gått ner lite över 6 hekto på en vecka och väger nu 33,4 kg. Får extra vitaminer och folacin. Ska ha behandling med Bactrim (antibiotika) under hela sin behandlingstid = 2 år framöver pga av den svåra lunginflammationen han fick. Troligen en pcp. Dvs en pnuemocystisk cariini pneumeni.
Jag var tvungen att fixa lite presenter i ilfart innan jag hämtade Bea på skolan. Vi handlade mat och sen var det till att fixa mat i turbofart - för kl.18.00 var det föräldraträff i hennes klass med picknick efteråt. Sån tur var hade vi inte plockat undan korgen från köket, så den var halvpackad med rena muggar, servetter och filt. Det var bara att blanda lite saft och gå en snabb kyl&frysskåpsrunda. Kanelbullar är aldrig fel att ha i frysen och en bit gurka i kylen. Vad mer kan man önska? Barnen sjöng helt fantastiskt fint! Så söta, duktiga och roliga. Kul att träffa de andra föräldrarna också. En mysig kväll som jag tror Beatrice njöt av.

2 kommentarer:

  1. Innom her for å lese meg ikapp litt, mye som skjer her og tiden går så fort!!!
    Godt å lese at alt er ok hos dere, tenker ofte på dere!!!
    Kjedelig at dere ikke fikk de svarene dere ventet på, men de kommer!! Elisabeth står også fast på Bactrim, det har hun gjort i vel 3år og må gjøre det ennå en stund. Hun hadde en alvorlig hjernebetennelse og Bactrim er da med på å forebygge eventuell flere episoder. Går veldig fint, bortsett fra perioder da magen streiker.

    Her er det travle dager med bursdager og endelig en vel overstått konfirmasjon ;-) Vi skal feire lillebror i huset i dag og i morgen. Men neste uke reiser vi til Gran Canaria og det skal bli godt. Har hentet masse medisiner som vi må ha med i tilfelle. Dette vet jo dere alt om ;-)

    Ta vare på dere selv og vit at i Norge, i ett lite rødt hus, sitter det ei dame med krøllete mørkt hår som tenker MASSE på dere <3

    SvaraRadera
  2. Idag var vi och tittade på bilar på Trollenäs slott. Och på ett försäljningsbord fick jag äntligen se de fina änglarna som ni tillverkar. Jag köpte två stycken. Hade jag inte läst om änglarna innan, hade jag inte vetat vart pengarna går, för hon hade ingen information om det. De är väldigt fina. Hoppas ni har kunnat vara lite hemma hela familjen nu i helgen.

    SvaraRadera