Elias

Elias
Elias har cancer, men cancern har inte honom

måndag 6 april 2009

...ännu sämre

Natten var inget vidare. Varit upp och kräkt ett par gånger.
På morgonen togs det flera prover och en blododling och tempen är fortsatt hög - över 38,5. Det har den varit nu i en veckas tid.
Eftersom magen inte kommit igång så skulle han ha oljelavemang på förmiddagen. Första försöket misslyckades...
Fröknarna Marianne och Annika kom förbi med ett påskägg innehållande lite godis och ett presentkort på en fiskeaffär, och en fisketidning. De är bara för gulliga!
När de gick var det dax för nytt försök med oljelavemang. Elias är så matt att han inte orkar med det riktigt, utan bara låg där i sängen, blek och håglös. Inte heller denna gången blev det resultatet man önskade. Säger att han inte orkar med mer.
Fick peteckier - utslag och läppen svullnade upp. Ett tecken på en sepsis - blodförgiftning. Så läkaren kom in igen och fick ringa infektionsläkarna för att få råd om byte av antibiotika. Så nu är han insatt på ännu starkare bredspektra samt ett medel mot svampinfektion.
Klockan är nu 17 och han har ännu inte fått i sig varken morgonmedicinen eller någon mat. Det lilla han åt till frukost har han kräkt upp flera gånger om.
Fönstret är på vid gavel och rummet är urkallt, medan Elias ligger naken under ett lakan. Skulle ha fått sond idag för att få någon näring i sig, men pga av att han blev sämre måste vi avvakta tills i morgon. Orkar inte äta alls. Just nu är det timme för timmes mående.

3 kommentarer:

  1. En kram och tankar sänder jag till er. Hoppas innerligt att Elias blir piggare snart <3 Kram från Jane, en för er okänd bloggläsare... Men jag tänker på Elias varje dag och kikar in för att kolla hur han mår!

    SvaraRadera
  2. Lider med er när jag läser. Hoppas att den här nya antibiotikan träffar rätt nu!

    Hoppas att ni får in sond och att den hjälper till att få ordning på magen och orken.

    Släpper in sambon som skötte sondmatningen mest hos oss:
    "Om man kräks när man har sond, kan man trycka tillbaka sonden om man är beredd. Vid en orolig mage får man kompensera med ett lågt flöde under lång tid".

    Vi ber och håller alla tummar för att Elias ska må bättre snart!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Frauke Weitkämper6 april 2009 kl. 22:39

    Tänker på Elias och på er, och Louise och Beatrice som även de kämpar på så tappert. Vilken kärlek och styrka det finns i er familj! Jag önskar jag kunde hjälpa er, om så bara med något litet, men vad kan jag erbjuda? Jag kan sälja änglar, de är helt underbara! Om Beatrice vill leka med Vera och Stella är hon jättevälkommen till oss. Jag undrar hur det gick med Christer och hans chef? Jag känner en väldigt bra arbetsrättsadvokat i Helsingborg som jag gärna förmedlar kontakten till. Jag skulle bli tacksam om det fanns något jag kunde göra för er, säg bara till, ring eller maila. Vi håller alla tummarna för Elias och hans tillfrisknande, måtte han aldrig ge upp, vändningen kan finnas runt hörnet!

    Många kramar

    Frauke m familj

    SvaraRadera