Elias

Elias
Elias har cancer, men cancern har inte honom

torsdag 9 april 2009

Syrgas

När vi kom hade Elias precis kommit ur duschen. Inte kunnat äta alls idag heller. Utslagen - alla har flutit ut över hela Elias och det kliar ofantligt. Medicinerna mot klådan hjälper i princip inte alls. När Tienamet sattes blev han klart sämre, så man antar att han inte tåler detta. Så infektionsläkaren var här och ordinerade ett byte av antibiotika.
Beatrice varit här idag med. Chrille och hon körde iväg för att göra nåt annat en stund. Tittade på skor - Beas passion. Det hela avrundades med att hon fick hål i öronen. Silverploppar. Tyckte inte detta gjorde ont alls.
När de var hemma blev Elias sämre. Började hosta och få svårt att andas. Hans syremättnad sjönk till 87% och har nu syrgas. Åkte till röntgen och han har vätska på båda lungorna samt tecken på en lunginflammation. Ringde efter Chrille som kom direkt.
Är i konflikt. Elias store läkare sagt att han måste ha en sond för att få näring i sig - sa han sedan i måndags.... och det var det sista han sa innan han gick för dagen. Ändå vägrar man att sätta den. Känner att han måste få någon näring i sig för att få kraft. Själv mår jag illa av skräck och Chrille... han försöker få Elias till att äta några tuggor och få honom till att dricka. Men det är inte lätt. Syrgasmasken är i vägen och han "vill" inte.
Just nu väntar vi igen på nya besked om vad nästa drag ska bli.

2 kommentarer:

  1. Från Millas mamma:
    Kära kära Anette och Chrille, och Elias med, fast jag inte känner honom så väl. Vi hörde av Brynjar att Elias inte alls var bra. Så jag har läst er blogg och tappar nästan andan. Jag förstår er rädsla och era känslor. Och jag bara önskar att jag kunde hjälpa Elias att bli helt frisk, NU MEDDETSAMMA. Jag är en stor anhängare av mirakel. Jag har sett det hända flera gånger. Milla har infektion, ordentlig förkylning, hosta och blodförgiftning, hudbakterier.. Vi är på HBG lasarett sedan 4 dagar och lär bli kvar här över påsk. Vi är med er, jag(vi alla i familjen) följer er väg till att få en glad frisk Elias.

    SvaraRadera
  2. Det där med sonden, grr det gör mig så arg! Jag fick tjata i månader innan dem satte sonden på min son! han skulle ha en knapp i magen pga att näshålan var täckt av en stor tumör. Inte förrän han fick behandling i Uppsala så fick han en knapp i magen för där var läkarna mer än villiga!
    När han väl fått sonden så piggnade han till av näringen, han hade ju svultit i tre veckor utan nån mat alls. Sjukt!
    Stå på er, slå näven i bordet!
    Kram Jessica

    SvaraRadera