Elias

Elias
Elias har cancer, men cancern har inte honom

söndag 12 april 2009

Fullt tryck hela natten!

Sent om sider så kunde Elias slappna av med sin andningsmaskin. Eftersom att den trycker in luften & sedan skapar ett motstånd när luften ska ut så måste man komma i takt. Jag provade den själv och det är inte lätt. Andningen är något lika självklart som att vårt hjärta slår utan att vi tänker på det så när något annat andas åt dig så känns det otroligt fel. Så småningom så slappnade Elias av & lät maskinen bestämma takten och hans små, flämtande andetag blev successivt djupare och han somnade lugnt. Vid 2-tiden vaknade jag av att han slet masken av sig och vi andades utan maskinen i ca 10-15 minuter & enbart med syrgas innan vi kopplade in den igen. Inte förrän kl. 9 så lättade vi på den igen för att tvätta & torka rent masken. Jag hann knappt med innan Elias ville ha på den igen så nu har han vant sig och känner att den hjälper. Han har lite mediciner han ska ta men vi stressar inte utan han får ta dom lite senare. Natten innebar också att feberna la sig och vi kunde sova med stängt fönster! Trots varma dagar är nätterna kalla! Just nu så tittar han lite på Tv:n, ett program om några par som tar sig runt jorden och stöter på utmaningar och problem. Elias kommentar var:

-det är väl ingen utmaning, kom hit & prova det här!

Vad dagen för med sig vet vi inte. Annette har varit hemma och försökt sova. Tjejerna firar påsk hos mormor & morfar och vi, vi fortsätter vår vardag här på 64:an!

Tack för alla goa kommentarer, det värmer!

4 kommentarer:

  1. Glad posk min elskade Elias
    Helga sa till mig i gor ner jag bad fader vor för henne och inkluderade Elias i vora böner, "varför ber du för Elias nu mamma" för att jag tror att han behöver Guds hjelp och jag tror pa Gud" do svarade HElga "nu er det som om Elias vore vort eget barn" det tyckte jag var vackert, Tveka inte att lota lekarna fron BIVA att utverdera honom!
    Skickar er all min kraft och ni finns i vora tankar och hjartan!

    SvaraRadera
  2. Skönt att febern har lagt sig Elias är en riktig trouper, skön komentar om Tv programmet.

    Kramar Helena Peter o Co.

    SvaraRadera
  3. Litet fascinerande faktiskt, vad andra ser som utmaningar. Likadant idrottshjältar, vad har de eg att förlora? Äran? Ett kontrakt? Pengar?
    För mig är Elias en av de riktiga hjältarna!

    Har funderat mycket på er nu i påsk! Har de hittat vad det är för infektion än?
    Tyckte att utslagen nästan såg GVHD liknande ut.

    Håller alla tummar för att de snart kommer på vad det är, kan behandla det, så Elias kan få en paus och komma ut till stugan ni skrev om tidigare!!!!!
    Kramar och krampaktigt hållna tummar!

    SvaraRadera