Elias

Elias
Elias har cancer, men cancern har inte honom

tisdag 7 april 2009

Sövning, mat & förbannad



I morse när jag kom in till Elias tillsammans med Bea så blev jag chockad när jag såg hans utslag. Hela han var full med stora röda prickar och dom blev bara större! Bea ville vara med när han sövdes och jag hjälpte honom in i duschen medans det blev renbäddat i sängen. Strax efter så fick vi åka upp till plan 4 där dom väntade på Elias. Benmärgsprov, biopsi + sond var målet. Efter drygt 1 timme så låg han på uppvaket så jag och Bea åkte upp medans Annette försökte göra lite ärenden. Det sista han sa innan han somnade in var vad vi trodde, -hamburgare, vatten! så Annette hade detta klart när vi kom ner igen. Han provade 2 tuggor på burgaren och som tur var låg det Chicky bits i påsen så det åt han 2 st + att han drack vatten. Efter ytterliggare 2 timmar mådde han fortfarande bra och han fick behålla maten!! Bea påskpysslade på lekterapin medans jag försökte serva en alltmer irriterad & förbannad son. Inget passade. Sjuksköterskan kom in var 35 minut & skiftade dom olika antibiotika han skulle ha och gav honom morfin var 3:e timme. Han har fått en "oljebehandling" i tarmen under 2 dagar för att hjälpa igång mage & tarmar och det skulle avslutas med en koksaltsköljning idag. Inget har kommit ut under de senaste dagarna och idag höll vi tummarna. Det hjälpte! massor kom ut och Elias kände sig lättad och dök in i duschen igen där han stannade i över en halvtimme, förbannad för att jag tyckte att 20 minuter räckte. Annette kom tillbaka och vi bjöds på middag, lättade efter dagens framsteg. Elias prickar har nu "flutit" ut och han är helt rödfläckig med stora blaffor över kroppen. Det kliar ibland och då fick man sänka hastigheten på det ena droppet som kan orsaka klåda. Efter bara 10 minuter så försvann klådan och irritationen la sig. Han spelade faktiskt TV-spel i 30 minuter även om han "förbannade" spelet som var "dumt" men ändå! 30 minuter där han rörde armarna hit & dit. Han fick i sig lite vindruvor och Ramlösa och kissade ett par gånger till innan han så småningom somnade vid 23-tiden. Trött & irriterad. Natten innebär fler kontroller så han lär bli väckt sisådär varje timme men framtill nu, kl 03 så har han bara lyft täcket & kollat med ena ögat innan han lugnt har snarkat vidare.

5 kommentarer:

  1. Fant denne bloggen når jeg søkte på noe ang min datter.
    For en helt av en sønn du har og for en heltinne av en mor denne sønnen din har!!!! Har lest masse og huff som dere må gjennomgå.
    Føler med dere og kan ikke gjøre annet enn å sende varme og styrkende klemmer.
    Jeg skjønner nå at vi ikke har det så ikke, min datter på 11år og har hatt en del operasjoner i hodet og er ikke i form, Måtte fnise litt når jeg leste at Elias er sinna....hehehe. Det er nemlig Elisabeth etter sine operasjoner, et aldri så lite sunnhetstegn sier våre leger.

    Kommer nok til å følge dere hver eneste dag,masse lykke til og GOD BEDRING til Elias.

    Varme, styrkende og gode klemmer fra Elisabeth og Mamma Lena

    SvaraRadera
  2. Hejsan.
    Jag har börjat läsa er blogg då jag själv har en son som nyligen legat på avdelning 64 i över ett år. Vad är det för cancer er son har och hur gammal är han?
    Håller tummarna att utslaget ger med sig snart och det där med magen känner man igen, jäkla mediciner!
    Kram Jessica

    SvaraRadera
  3. Hej, är också med er varje dag! Ja Elias du har en härlig familj ni fixar detta!
    Kram till er alla Helene ( Anettes kollega.)

    SvaraRadera
  4. Har läst er blogg ett tag men aldrig gjort något avtryck. Jag håller tummarna för Eias, han verkar vara en kämpe, prcis som ni andra i familjen!
    Kram Ida

    SvaraRadera
  5. Hej, jag hamnade här av en ren slump och blev mycket gripen av att läsa om Elias kamp mot sjukdomen. Otroligt vilken fighter han är och ni också! All styrka och hopp i världen till er från en som kommer följa er här, och hoppas få läsa att Elias blir bättre och såsmåningom frisk igen!

    SvaraRadera